FAKTANTARKASTUS 1 Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

Lapsia koulutetaan kuin rottia

  • Lapsia koulutetaan kuin rottia

Laboratorioissa kyyhkyset, rotat ja muut koe-eläimet painavat vipua tai kulkevat sokkelossa ja saavat palkinnon. Päiväkoti Pilvilinnassa kaksivuotiaat ovat noita kyyhkysiä ja rottia. Tekevät temppuja hiirellä ja saavat välittömän palkinnon, lehmä ammuu - ja päiväkotitäti kehuu!

Tuota kutsutaan ehdollistamiseksi!

Varttuneemmat lapset oppivat pitempiä näppäily/hiiriketjuja ja saavat suurempia palkintoja. Temput on tehtävä juuri oikein tai palkintoa ei tule.

Miksi lapsiin halutaan soveltaa eläinten koulutusmetodeja? Jo päiväkodista alkaen?

Hyvää tarkoittavat vanhemmat eivät ehkä tajua mistä on kyse. Jotkut ajattelevat, että mitä varhemmin aloitetaan sitä parempi. Jotkut vanhemmista jopa sanovat oppivansa tietokoneen käyttöä lapsiltaan ja ovat siitä ylpeitä. Ylpeitä siitä, että heidän lapsensa ovat kyyhkysten ja rottien lailla oppineet tiettyjä mekaanisia näppäin- tai hiirisekvenssejä.

Hyvää tarkoittavat hölmöt ovat saaneet paljon pahaa aikaan vuosisatojoen saatossa. Nyt ollaan tuhoamassa luovuutta ja inhimillisyyttä!

Kirja aiheesta lapsi ja tietokoneet!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän janneahonen kuva
Janne Ahonen

Moi!

Tällä tavalla tehdään yksilökeskeisiä ihmisiä, mikä voi johtaa "Jokeloihin" ja "Kauhajokiin". Ihmisten välinen vuorovaikutus on tärkeää. Tuolla tavalla se helposti mitätöidään.

Terv. Janne

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

En sanoisi, että ehdollistetut ihmiset ovat "yksilökeskeisiä".

Harmaasusi (nimimerkki)

Erittäinkin aiheesta tämä kirjoitus. Erittäinkin.

Nuo mainitut pikkulasten aivopesulat tuottavat juuri niitä
Kävelevän Kataistrofin ja Täysnolla-Vanhasen kuuluttamia
kuluttavia kuluttajia!

Jos kysymyksessä olisivat eläimet, suojelupykäliä olisi
sorhaamassa koko €U:n parhaimmisto.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Niin. Ja kuitenkin nuo päiväkodin ihmiset ja lasten vanhemmat tarkoittavat lapsilleen vain hyvää. Hyvää tarkoittavat hölmöt ovat saaneet maailmassa suunnattomasti pahaa aikaan.

Vexi (nimimerkki)

Olisiko yksi perusharha se, että ammoisista ajoista tunnettu ja tunnustettu peikko, ahneus, on saanut ylivallan. Ja tässä kontekstissa ahneus on soluttautunut ylivertaisen ihmisen, pärjääjän ja luusereiden kampittajien egoksi.

Sosiaalinen ja henkinen pääoma olisi ikään kuin haltijansa yksinomistusta ja sitä kerätään kuin kapita-lismissa ikään, enemmän määrää kuin laatua. Tällä pääomalla halutaan brassailla, se on kauppatava-raa työmarkkinoilla, mutta ei havaita, että kyseessä on useimmiten pelkkä käärepaperi, sisällön olles-sa ontto.

On näes niin, ihan tutkimuksin todettuna, että henkinen ja sosiaalinen pääoma rakentuu ja lisääntyy omistajalleen sitä enemmän mitä enemmän sitä jakaa pois. taito- ja taideaineet ovat rakennuspuita; mitä enemmän vaikka soittaja soittaa muille, sitä enemmän hän oppii musiikkia ja elämää ja sosiaalis-ta toimintaa. Jos hän pihtaa taitoaan, ei hän kehity musiikillisesti, teknisesti eikä sosiaalisesti, puhu-mattakaan, että ymmärtäisi sm. kautta maailmaa ja sen rakentumista.

Teemu Arina (nimimerkki)

Pikku aivopesuloista olen samaa mieltä ehdollistavissa malleissa, mutta mikä on sitten vaihtoehto? Itseohjautunut trial&error ilman juustonpalaa? Tietokoneista kokonaan luopuminen?

Eikö moni uusi asia ensin opetella ensin tiettyä polkua pitkin ja sitten aletaan poiketa polulta, kun askel tuntuu varmalta. Näin tapahtuu aikuisopistojen tietotekniikkakursseilla. Opetetaan ohjelmia lähestymistapojen sijaan. Ehkä poiketaan myöhemmin polulta. Ehkä ei.

Touko Apajalahti

Väline se tietokonekin on ja opettajasta kiinni mihin sitä käytetään. Esimerkiksi matematiikan opetuksessa huomattavasti nykyistä runsaampi tietokoneiden käyttö voisi olla perusteltua: http://www.ted.com/talks/conrad_wolfram_teaching_k...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset