FAKTANTARKASTUS 1 Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

Hautamäki höpsi innovaatiopolitiikasta

Innovaatiot eivät synny byrokraattien ja poliitikkojen keskitys päätöksillä top down näin: 

Innovaatiotutkimuksen emeritusprofessori Antti Hautamäki Jyväskylän yliopistosta 

toivoo, että Suomen hallitus tekisi innovaatiopoliittisen valinnan ja keskittäisi t&k-paukut muutamaan alaan, esimerkiksi tekoälyyn, ympäristöteknologiaan ja puuperäisten uusien tuotteiden kehittämiseen. Pieni maa voi olla hyvä kolmessa, neljässä asiassa. Suomeen investoimiselle täytyy olla jokin erityinen syy, esimerkiksi maailmanlaajuisesti tunnettu niche-osaaminen.” MustRead 

 

Pienen maan tulee varautua siihen, että yrityksissä tai korkeakouluissa esille putkahtavien potentiaalisesti merkittävien demojen tai protojen ympärille ollaan valmiit tekekemään merkittäviä julkisia panostuksia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Ongelma on noiden potentiaalisten hyvien ideoiden kaupallinen tunnistaminen ja käynnistäminen , erityisesti silloin kun hankkeilla on tai saattaisi olla radikaali muuttava vaikutus vallalla oleviin jo tuettuihin ja valtiolle tärkeisiin kaupallisiin tuotteisiin, logistiikkaan tai menetelmiin.
Valtion omassa toiminnassa LVM:ssä voidaan tällainen radikaali uhka- kuvio nähdä EU liikennestrategian mukaisen liikenteen tutkimisen suhteen . Liikenne infra muutoksen torjumista on ylläpidetty jo virallisesti vuodesta 2011. Ja se jatkuu yhä: http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27...

Olen miettinyt monesti sitä että pitäisikö olla jonkin asteinen laaja alainen tutkijoiden(yliopistot) ja kunkin alan ammattilaisista koostuvia seuranta yksiköitä ,joiden tulisi käydä läpi kaikki ne valtiolle ja kehitysyhtiöille laitettujen idea hankkeiden tukihakemukset ; ne jotka ovat hylätyt ,kesken hankkeen lopetetut tai / ja epäonnistuneet.

Arviot ja näin peratut epäonnistumisten syyt näistä tulisi laitosten uudelleen käsitellä kunkin tukea myöntävän laitoksen hallinto/omistaja tasolla.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Kiitos kommentista, muutin hieman blogin viimeisen lauseen sanamuotoa. Mielessäni ovat tämän tason jutut:

Tekesin ensimmäisessä teknologiaohjelmassa, TIETOTEKNIIKAN KEHITTÄMISOHJELMASSA (1984-1989) VTT kehitti reitittimen prototyypin, mutta ohjelmaan osallistunut Nokian tutkimuskeskus, jota johti Viljo Hentinen, ei ymmärtänyt sen arvoa. Cisco kehitti toisaalla reitittimistä satojen miljardien bisneksen. Cisco perustettiin vuonna 1984 reititin- bisnekseen ja sen liikevaihto 2015 on noin 50 miljardia dollaria ja pörssiarvo 150 miljardia dollaria.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

no sama jatkui ja jatkuu nyt 2000 luvulla.-

Minulle ilmoitettiin 2000 luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla , tekesiltä että he keskustelevat Rautaruukin ja Outokummun kanssa siitä miten edetään, kun oli kyse uuden keveän laivanrakennusmateriaalin hyödyntämisestä ja mahdollisesti uuden telakka teollisuuden aloittamisesta sisävesiliikenne laivoihin.... ja sen kautta mahdollisesti myös muihin meriliikenteenkin aluksiin....

http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/... …. ja kyselyihin se Tekesin kanssa homma sitten kaatuikin..... he lopettivat hankkeen tukemisen kesken projektin....lähemmin blogeissani ja www.sisävesi.fi

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen Vastaus kommenttiin #3

Niin tuossa sisävesi asiassa on vain ja ainoastaan kyse kestävän kehityksen mukaisesta liikennevolyymien siirto tavoitteesta maanteiltä vesille.

Euroopassa on noin 18000 sisävesilaivaa. Venäjällä on yli 5000 modernin sisävesilaivan vajaus, jolla voidaan hyöty käyttää jo olemassa olevaa infraa … Intia havittelee noin 20% osuutta maan sisäisestä raskaasta tavaraliikenteestä siirrettävän maanteiltä vesille.

Ja meillä on Euroopan kolmanneksi eniten pinta alaan suhteutettua väyläkm. (9500km) Hollanti, Belgia Suomi Saksa on järjestys.

Meillä vaan ei mene läpi se että uusilla menetelmillä voitaisiin säästää niin energiassa kuin päästöissä sekä infran rakentamis kustannuksissa ja ylläpidossa, kun siirretään maximi määrät raskaan liikenteen volyymejä maanteiltä vesille.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ongelmana näyttää olevan se, että rahaa löytyy muodikkaisiin tai poliittisessa suosiossa oleviin asioihin (joista harvoin on mitään merkittäviä tuloksia) mutta ei potentiaalisesti merkittäviin pioneerihankkeisiin. Vaikeaksi ongelman tekee se, että potentiaalisesi merkittävien hankkeiden tunnistus vaatii asiantuntemusta ja oivallusta ja sen oivalluksen pitää vielä päästä vaikuttamaan päätöksentekoon. Rahan jakamiseen taas riittää jokseenkin mekaaninen valintakriteerien opettelu ja polittisten tuulten haistelu.

Käyttäjän MikaRiik kuva
Mika Riikonen

Matomäen mukaan Suomessa ei olisi kannattanut valmistaa "mitään hevosta pienempää".

Noh, ensimmäiset Nokian kännykät sentään yrittivät yltää oikeaan kokoluokkaan...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Edesmenneellä Tekesillä ei Juhani Kuusen jälkeen ollut yhtään pätevää pääjohtajaa. Ja esittelijöinä ja muissa tehtävissä on ollut lukuisia henkilöitä vailla yrityskokemusta.
http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2009/01/21/e...

Uskomatonta:
http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/viihde/154408...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset