FAKTANTARKASTUS 1 Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

Mitä Esperin laadun sertifikaatti takaa?

  • Mitä Esperin laadun sertifikaatti takaa?

”Esperin ISO 9001:2015 -sertifikaatti 

Laatu on ollut aina Esperin toiminnassa  kaiken perusta. Meillä on pitkälle kehitetty ja jalkautettu toimiva laatujärjestelmä. Toiminta on ensimmäisen kerran sertifioitu vuonna 2008. Viimeisin sertikaatti on myönnetty Labquality Oy:n toimesta 7.2.2018.”

https://www.esperi.fi/sites/default/files/attachments/Esperi_sertifikaatti_2018-21_yhdistetty.pdf

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Eikös tuo ole johtamisjärjestelmä eli se ei takaa mitään.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Eli juurikin kuten kirjoitin. Sen tehtävä on byrokratisoida kaikki niin,että yksi ihminen kykenee hallitsemaan koko organisaatiota pöytänsä äärestä.

Mitään muuta tekoa sillä ei ole,eikä se takaa edes sen toimintaa,jos ei se tyyppi pöytänsä äärestä tahdo sitä käyttää.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #4

ISO 9001 -sertifioinnin edut

Tukee organisaatiota toiminnan ja prosessien jatkuvassa kehittämisessä
Auttaa vastaamaan asiakkaiden laatuodotuksiin
ISO 9001 on tunnustettu kaikkialla maailmassa: auttaa kansainvälisessä kilpailussa
Kolmannen osapuolen antama pätevä todiste, joka osoittaa yrityksesi ponnistelevan laadun puolesta
Parantaa henkilöstön osallistumista, motivaatiota ja tietoisuutta asiakastarpeista sekä selkeyttää vastuunjakoa
Parantaa riskienhallintaa
Työkalu toimittajasuhteiden kehittämisessä
Tukee yrityskuvan rakentamisessa, oikeus käyttää sertifiointimerkkiä mm. markkinointiviestinnässä

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #5

"Tukee organisaatiota toiminnan ja prosessien jatkuvassa kehittämisessä"

Jos niitä kehitetään,sertifikaatti niitä ei kehitä vaan se pöydän takana istuva.

"Auttaa vastaamaan asiakkaiden laatuodotuksiin"

Jos tehdään laatua,sertifikaatti ei sitä tee vaan se pöydän takana istuva.

"Parantaa henkilöstön osallistumista, motivaatiota ja tietoisuutta asiakastarpeista sekä selkeyttää vastuunjakoa"

Jos noita toteutetaan,sertifikaatti ei niitä toteuta vaan se pöydän takana istuva.

"Parantaa riskienhallintaa"

Jos riskejä tahdotaan kartoittaa,sertifikaatti ei sitä tee vaan se pöydän takana istuva.

"Työkalu toimittajasuhteiden kehittämisessä"

Jos tahdotaan käyttää sitä työkaluna,sertifikaatti ei sitä tee vaan se pöydän takana istuva.

"Tukee yrityskuvan rakentamisessa"

Jos tahdotaan käyttää sitä siinä,sertifikaatti ei sitä tee vaan se pöydän takana istuva.

"oikeus käyttää sertifiointimerkkiä mm. markkinointiviestinnässä"

Tässä olikin se oleellisin asia.

Tiedän nämä,koska erittäin lähellä tällainen sertifikointi toteutettiin yhteen yritykseen ja paljastui aivan turhaksi hommaksi,jos ei johto sitoudu myös toteuttamaan sitä. Konsulttien lempipuuhaa leikkiä keskenään tällä. Näin yritys voi ulkoistaa itseltään täysin koko sertifikaatin oleellisuuden konsulteille. Tuosta sertifikaatista voisi olla paljonkin hyötyä yrityksessä, jos tahdottaisiin vain kahlata sitä sen tuomaa byrokratiaa läpi.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Listalta puuttuu tutkinnassa oleva Ranuan yksikkö, joten ainakaan siellä sertifikaatti ei takaa yhtään mitään.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

ISO 9000 laatustandardit perustuvat brittien BS 5750 standardisarjaan. Eräs tuttuni totesi brittiläisen akkulaturin pettäessä heti kättelyssä, että britit ovat myyneet maailmalle toimimattomuuden dokumentoinnin laatuna...

Käyttäjän JuhaniTanski kuva
Juhani Tanski

ISO 9001 -sertifikaatin kaksi perusvaatimusta ovat korkea laatu ja tasalaatuisuus.
Esperi, Attendo ja Mehiläinen täyttävät varsin hyvin jälkimmäisen ehdon. Ne täyttävät kirkkaasti puolet laatustandardin vaatimuksista.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Noita "laatujulistuksia" ja setifikaatteja on lukemattomien yritysten tuloauloissa. Henkilökunta niille ensimmäisenä nauraa.

Tässä oli mies- lehtipatruuna Ossi Kivekäs, jonka julistus koko henkilökunnalle ja tilaajille piti aina paikkansa. Siinä ei kuvia kumarreltu. "Ossin Julistus" oli firman arvotaulu, joka löytyy päätoimittaja Heikki Hakalan kirjoituksesta alla. Se piti paikkansa ja sitä kunnioitettiin.

https://www.ess.fi/Mielipide/esalaiset/2014/01/03/...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

ISO sertifikaatti ei edellytä mitään tiettyä sisältöä tarjotun tuotteen laadulle, vaan sen on tarkoitus vain taata, että yritys noudattaa itse itselleen määrittelemää laatutavoitetta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tuo on globaali ISO-prosessikuvaus, mutta eri maissa sen toteutus vaihtelee aika suuresti. Kiinassa on ISO-sertifikaatti vähän pajalla kuin pajalla, mutta kun auditointi on suoritettu paikallisen auditoijan toimesta, niin suurin osa siihen käytetystä ajasta on kulunut karaokebaarissa asiakkaan laskuun.

Ja vaikka ei puhuttaisi vain Kiinasta, niin sama koskee periaatteessa Suomeakin. Auditoitava firma on auditoijan asiakas. Ja asiakashan on aina oikeassa, kun muutaman tonnin joutuu auditoinnista maksamaankin.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Tuo on Esperin sertifioijan tekstiä, katso kuva ...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #14

Labquality on julkistanut ISO-sertifiointiprosessin kuvauksen kuten kaikki muutkin sertifioijat tekevät. Se ei poikkea toisten sertifioijien prosessikuvauksesta juuri mitenkään, koska se prosessi noudattaa kaikkialla maailmanlaajuista ISO-standardia.

Tuosta prosessikuvauksesta käy hyvin ilmi ISO-sertifioinnin merkitys. Siinä auditoidaan vain johdon pitäytymistä itse laatimansa laatupolitiikan ja laatukäsikirjan sisältöön eikä siinä aseteta ulkopuoliselta taholta minkäänlaisia vaateita laadulle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset