FAKTANTARKASTUS 1 Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

Siilasmaa höpsi skenaarioista 1

  • Twitter
    Twitter

Risto Siilasmaa ei ole ymmärtänyt skenaarioiden tarkoitusta, kuva. Pieleen meni myös Suomessa  kun 90-luvulla laadittiin Sitran ohjastamana tietoyhteiskuntaan liittyviä skenaarioita, joista sitten valittiin tavoiteltava. Tuo ei ole skenaarioiden tarkoitus strategiasuunnittelussa. Strategian tulee olla  sellainen, että se toimii kaikissa realistisissa skenaarioissa.

Toinen juttu oli, että nuo 90-luvun skenaariot eivät edes olleet skenaarioita, vaan tulevaisuuskuvia, josta silloin moitiskelin ns. tulevaisuudentutkijoita, jotka pitivät itseään tulevaisuuden tekjöinä, siis poliittisina vaikuttajina. Tulevaisuudentutkimus ei ole tiede, vaan kyse on vain konsultin työkalupakista.

 

Osa 2

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Risto Koivula

Tieteessä skenaarioilla on suhteellisen pieni merkitys: edetään todistetusta faktasta toiseen, ja tärkeimpiä ovat suurimmat yllätykset.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Totta. Serendipiteetti tarkoittaa yllätyksiä, joita osataan hyödyntää.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Siilasmaa sekoittaa käsitteellisesti vaihtoehtoiset suunnitelmat ja skenaariot. Suunnitelmat liittyvät yrityksen tekemiin päätöksiin, skenaariot ulkoisen maailman tapahtumiin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset