FAKTANTARKASTUS 1 Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

VTT:n kelvoton visio

  • VTT:n kelvoton visio

VTT:n visio, kuva, ei ole visio lainkaan. Teknologian merkitys tulevaisuuden kannalta on laajalti hyväksytty. Fakta ei voi olla mikään visio. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Tällaiset missiot ja visiot tuntuvat kärsivän aina samoista ongelmista. Siis että niiden lauseet ja sanamuodot muokataan kovin geneerisiksi, latteuksiksi joissa ei sanota mitään oivaltavaa ja uutta. Mieleen tuleva toinen esimerkki on lähempää, Tampereen uudesta uljaasta yliopistosta jonka touhuttamista tässä on seurattu.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Niinpä. Rohkenen epäillä, että kyvyttömyys käsitteellisen ajatteluun on yksi syy lukuisiin kelvottomiin visioihin. Tässä yksi surkea visio hallitustasolta:

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/244017-tutki...

Tiina Teittinen

Itse pidän aina sisältöjä tärkeämpänä kuin miten asia markkinoidaan. Onko se sitten visio, innovaatio tai vaikkapa skenaario. Miten kandidaatti Gröhn suhtautuu termiin skenaario? Villi veikkaukseni on että poistaa kommenttini.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Ns. tulevaisuudentutkijat ovat Suomessa rappioittaneet skenaarioden tarkoittavan tulevaisuuskuvia, joita tulevaisuushöpökonsultti kiskaisee fläppitaululle muutamassa hetkessä. Oikeat skenaariot vaatimat monien henkilökuukausien työn. Toisekseen skenaarioiden tarkoitus on testata strategiota, ei olla niiden lähteenä. En usko että kysyjä ymmärtää mitä tuo tarkoittaa...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset