FAKTANTARKASTUS 1 Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

DEMOS höpsi tutkimuksesta

  • DEMOS höpsi tutkimuksesta

Ajatushautomo Demos on täysin pihalla tieteen tekemisestä. Yleisesti ottaen yhdellä tutkimusjulkaisulla ei ole ns. vaikuttavuutta. Tietyssä aihepiirissä kumuloituu vähitellen tuloksia, jolla  voi olla vaikuttavuutta, jos onni on myötä. Perustutkimuksen aikajänne voi olla kymmeniä vuosia.

DemosTutkimusartikkelilla on vaikuttavuutta vasta, kun joku on lukenut artikkelin, lukijan ymmärrys on lisääntynyt tai, parhaimmillaan, lukija on muuttanut artikkelin perusteella käsitystään tai toimintatapojaan. Tutkimuksella vaikuttamisen päämääränä on siten muutos. Nämä neljä kysymystä auttavat pääsemään siihen.

Demos ei koordinoi tutkimuksia, vaan selvityksiä

Demos: Demos Helsingin koordinoimissa tutkimushankkeissa näihin haasteisiin vastataan tiedeviestinnällä sekä kehittämällä tutkimusta yhdessä sidosryhmien kanssa. Yhteiskehittämisellä (“co-creation”) tarkoitetaan toimintaa, jossa sidosryhmät toimivat hankkeessa tutkimuskumppaneina tutkimuskysymysten määrittelystä tutkimuksen toteuttamiseen ja siitä viestimiseen. Tavoitteena on tuottaa tutkimustietoa, josta on hyötyä sekä tieteelle että sidosryhmille. Yhteistyö esimerkiksi virkakunnan tai yritysmaailman edustajien kanssa antaa tietoa sidosryhmien tietotarpeista ja hyödyntää sidosryhmien tietoa ja osaamista tutkimushankkeen ongelmiin.

 

Lisää ajatuspajoista: 

http://netn.fi/sites/www.netn.fi/files/syn_publication/files/ajatushautomoraportti-netn-2016.pdf

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset