FAKTANTARKASTUS 1 Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

B2B ja alustat(alous) …

  • B2B ja alustat(alous) …

Aamupäivän tilaisuus, kuva, oli fraasien juhlaa. Yksi jyvä kuitenkin löytyi alustatalouteen liittyen: Ei ole Suomalaisia B2B alustoja. Google, Amazon, Facebook ja Alibaba ovat B2C alustoja. Tilaisuuden pohja romahti!

Valtiovalta ryhtyy opiskelemaan tekoälyä. Hmmm...

Mikäli atk-opetuksen pääpaino sijoittuu ohjelmoinnin opetukseen, olisi se yhtä nurinkurista kuin jos opetettaisiin säveltämistä, jotta oppilas oppisi käyttämään levysoitinta."

Kauppalehti 2.8.1984

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Juha Hämäläinen

Suomen ongelma on siinä, ettei meillä ole kykyä markkinoida ja lobata mitään perustekniikkaa kuten vaikkapa B2B-kaupan alustojem sovelluksia. Me voimme kehittää ideoita ja muut ostavat ne ja nostavat voitot. Tosin ottavat myös riskitkin.

Olin aikanaan 90-luvun alussa esittelemässä Suomen valtion edustajana elektronisen kaupankäynnin järjestelmien mahdollisuuksia YKn kauppajärjestön kokouksissa Genevessä ja USAssa. Meillä oli myös asiaa selventämässä demojärjestelmä, joka oli suunniteltu internet-käyttöön.

Tilaisuuksissa oli läsnä suurten jenkkiohjelmistotalojen johtoa hakemassa ideoita. IBMn kaverit hyväntahtoisesti totesivat, ettei millään suomalaisella it-yrityksellä olisi mitään mahdollisuuksia toimittaa maailmalle tällaisia alustasovelluksia.

Oikeassa olivat. Ei meillä ollut tällaiseen resursseja. Ideoita ja osaamista kylläkin.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Et kai vaan höpise Lauri? Sekä Google, Facebook, Amazon että Alibaba ovat B2B alustoja - noiden firmojen maksavat asiakkaat ovat yrityksiä, eivätkä kuluttajia.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Olet väärässä. Mahdollisuus lähettää mainosviestejä ei tee niistä B2B-alustoja. Tietoja kerätään kulutajilta. siis B2C

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

B2B alusta, ts. raha liikahtaa firmalta X Googlelle.

Uber on B2C alusta, ts. rahat tulevat loppuasiakkailta joka jaetaan suharin ja Uberin kesken.

AirBnB on C2C alusta.

Edit: Laurille kotiläksyjä: http://wiki.rademade.com/marketplace-c2c-b2c-b2b

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #4

No ei. Tuolla perusteella lähikaupan nettimainossivutkin ovat b2b alustoja. Asiakaskohderyhmä ratkaisee.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #5

Nimenomaan asiakaskohderyhmä - yritykset ovat Facebookin asiakkaita, kuluttajat ovat Facebookin käyttäjiä.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #6

Sotkettu mainostajan ja loppuasiakkaan. Mutta pointtihan oli, ettei ole suomalaista b2b-alustaa.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

B2B-alueen alustaratkaisut ovat vielä auki, sanoo Cargotecin Mika Vehviläinen #alustatalous #tekoäly https://t.co/cjjvmFmOgy

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Ylen aamussa Lintilä ja Alahuhta olivat tekoälyn asiantuntijoina. Toimittaja kysyi esimerkkejä tekoälyn sovelluksista. Esimerkki keskossovelluksesta on vasta kokeiluvsiheessa , siis proto ja lukuarvot eivät todista mitään. Ja syöpäkuvien analysointi on vain erittäin suppea hahmontunnistuksen sovellus, jonka kehittämiseen käytettiin 11 henkilötyövuotta.

Toimittaja kysyi myös dystopisesta ”superälystä”, ”joka tulee 2060-luvulla” ja ottaa vallan. Alahuhta ei kommentoinut teknologisen singulariteetin höpsöyttä, vaan totesi ihmisten hoitelevan eettiset ongelmat. Hohhoijaa!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset