FAKTANTARKASTUS 1 Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

Ohjelmointia peruskouluun 7

  • TiVi
    TiVi

Suomessa päättäjät kuvittelevat, että sitä parempi, mitä aikaisemmin ohjelmoinnin opetus aloitetaan. Asia on ihan päinvastoin. Täydentävät taidot ovat yhtä tärkeitä kuin itse ohjelmointi ja ne on opittava ensin. 

"Ohjelmointitaitoja koulutuksen alussa ei edellytetä. Itse asiassa on parempi jos niitä ei edes ole, sanoo yksi oppilaitoksen perustajista Sylvain Kalache, joka työskenteli ennen LinkedInillä." Tivi   

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/221728-ohjelmointia-perus...


 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Uskallan olla samaa mieltä omien rajallisten kokemusteni perusteella. Olen joutunut elämäni aikana vääntämään muutaman ohjelman assemblerillä, basicillä..yliopistossa oli ihan oma ohjelmointikieli..jne... Kaikki saatiin tehtyä, mutta mitään en moisista kielistä enää muista , koska en ole niitä joutunut käyttämään vuosiin.

Olisiko enemminkin harkittava logiikan ottamista oppiaineeksi peruskouluun ; sitä kai on opetettu nuorisolle jo tuhat vuotta sitten...

Uskallan myös pelätä, että tässä härpäkevillityksessä ( tabletit sun muut värkit) mennään ojasta allikkoon ja tulokset nähdään vuosien päästä => luku/kirjoitus/looginen päättely on harvinaista herkkua peruskoulusta ulos tulevilla.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ei kannata aina uuden idean tullessa ehdottaa uutta oppiainetta. Maailman todellisuus ei jakaudu oppiaineiden rajojen mukaisiin siiloihin. Niistä pitäisi päästä eroon.

Logiikkaa toki on kouluissa, vaikka se ei sillä otsikolla esiintyisikään.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Juuri näin, ohjelmointikielen oppii nopeasti, jos vain osaa ajatella loogisesti. Digitalisaatiokonsultit kuvittelevat, että tietotekniikka on vain tablettien selaamista, eikä juurikaan välitetä taustalla olevista ohjelmista saati uusien kirjoittamisesta. Tulee mieleen 70-luvun "uuden matematiikan" opetus, joka ajoi pahasti metsään, koska laskentoa eli aritmetiikkaa ei valitettavasti voi opettaa joukko-opin tasolla.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Jep: tuli todella mieleen tuo karmea munaus eli joukko-opin tuominen peruskouluun. Käsittääkseni muutaman ikäluokan laskentotaidot tuhottiin.

Kun saa vielä lisäksi lukea tällaisia menneiden aikojen ´uudistuksi` ..

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/salainen-k...

... tulee väkisin mieleen ehdotus : koulutuksen perusteiden muuttaminen pitäisi saada yhtä vaikeaksi kuin perustuslain muutos.

Silloin ei joku Viljakainen suuressa viisaudessaan ja nuoruuden ehdottomassa oikeassa olemisen tunteessa pystyisi opetusministerinä ajamaan läpi kaiken karvaisia järjettömyyksiä lasten niistä kärsiessä.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Taitaa mennnä edellisiltä puurot ja velliit sekaisin. Logiikka ei tarkoita loogista päättelyä ja päättelyä on ainakin neljää lajia:

https://ajattelunammattilainen.fi/2010/05/07/4-kes...

Ja mihin unohtui esimerkiksi luovuus? Ehkä kirjanpito-ohjelmia laadittaessa luovuutta ei tarvits tai sitten etenkin tarvitaan ;-)

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Joo..yliopistossa tuli jokunen logiikan kurssi suoritettua niin matematiikan kuin filosofian puolella.

Lähinnä tarkoitin matematiikan logiikan perusteita, joiden opiskelu ei varmaankaan mene hukkaan....toisin kuin nyt, kun oppilaat käsittääkseni opiskelevat tietyn laitevalmistajan " käyttölogiikan" ja opettajat luulevat näin oppilaan oppineen jotain " pysyvää"...kunnes taas huomenna tulee uusi laite ja uusi käyttöliittymä ja uudet ikonit ja uudet mitkä liet...

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

On hyvä jos saadaan nuoria innostumaan ohjelmoinnista. Oikea keino ei kuitenkaan ole pakottaa koko ikäluokkaa, josta ehkä 10 prosentista on ohjelmoijiksi, opiskelemaan sitä. Eihän tutustumisessa ( siis joku tunti joskus ) ole mitään vikaa, mutta jos oikeasti halutaan opettaa, pitää jako olla kiinnostaa - ei kiinnostaa.

Muuten touhu on sitä että 95% kliksuttelee eikä ymmärrä mitään ja se 5% tuskailee kun pitää näprätä jonkin Scratchin kanssa.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Hyvä ohjelmointitaito sisältää kokemuksen siitä mitä ohjelmoidaan. Tekniikkaa kyllä oppii, mutta ei sitä, mitä ohjelmoidaan ellei ole perillä asioista, mitä pitää siirtää käytönnöstä ohjelmointikielelle.
Siihen aikaan, kun itse tein näitä juttuja, huono ohjelmointologiikka saattoi vai lisätä "raudan" määrää, jotta se saatiin pyörimääm.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Ohjelmointikin on hyvä. Harmittavaa kuitenkin, kun kaunokirjoitus on hylätty. Taito, jossa käsi opetteli yhteistoimintaa aivojen kanssa.
No mitäpä tuosta. Saa noita aivokirurgeja ulkomailtakin globaalissa maailmassa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

On niitä kuule kouluja, joissa kapinallisina yhä vaan alaluokilla opetellaan kaunista ja soljuvaa käsialakirjoitusta, neulotaan kahdella sekä viidellä puikolla, rakennetaan majoja metsäretkillä ja kaikki soittavat huilua. :-)
Suomalainen hyvä alakoulun opettaja ei noin vain taivu hömpötyksiin, joita tulee ja menee.

Aistien yhteistoiminta ja hienomotoriikka ovat tärkeitä juttuja ihmiseksi kasvamisen polulla, varsinkin nykyään, kun niitä 'tavallisia perusterveitä' tyttöjä ja varsinkin poikia on yhä vähemmän. Hilavitkuttimet eivät kuulu alaluokille, niistä ei tule mitään lisäarvoa opetukseen ja kasvatukseen.

Toimituksen poiminnat