FAKTANTARKASTUS 1 Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

Yleistysharha

  • Richard & Daniel Susskind: Future of profession
    Richard & Daniel Susskind: Future of profession

Vahvaa tekoälyä ei ole olemassa. Media elämöi räätälöidyllä (heikolla) tekoälyllä ja tekee yleistyksiä. Ns. urheilu-uutisista tekoäly suoriutuu hyvin, koska on kyse strukturoiduista datapötkäleistä, jotka pystyvät saamaan tietyt piirit datanirvanaan. Jotkut päättelevät tuosta harhaisesti, että journalistit yleensäkin voidaan korvata tekoälyllä. Yleistysharha. Sama harha on lääketieteen tekoälyssä ym. 

 

Vertikaalisen yleistysharhan sisar on horisontaalinen  kontekstiharha: 

 Berlusconi teki miljardibisnestä ja italialaiset luulivat, että hyvä liikemies on hyvä myös politiikassa. Suomalaiset luulevat samaa Sipilästä. Mutta valtiota ei voi johtaa kuten yritystä. 

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/213400-kontekstiharhoja

 

Rinnastusharhoja

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn
Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

On harhaista pitää sisältöviihteen tuottajia, peliteollisuutta, yritysten johtamisen esikuvina, kuten Sitra tekee:
http://www.sitra.fi/blogi/tyoelamapalkinto/kokonai...

Työn luonne täysin erilaista verrattuna esimerkiksi teollisuusyritysten tuotekehitykseen. Pelien tuottaminen on verrattavissa kirjojen tai elokuvien tekemiseen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset