*

KVASITIETOYHTEISKUNTA Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

Kontekstiharha

  • Kontekstiharha
  • Kauppalehti 21.6.2016
    Kauppalehti 21.6.2016

Robotit ovat olleet teollisuudessa jo vuosikymmeniä ja mahdollistaneet monenlaista massatuotantoa. Monet kuvittelevat, että robotit ovat aina hyvästä aina ja joka paikassa, kuva. Konsulttihöpöä roboteista:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/202860-konsulttihopoa-rob...

 

Berlusconi teki miljardibisnestä ja italialaiset luulivat, että hyvä liikemies on hyvä myös politiikassa. Suomalaiset luulevat samaa Sipilästä. Valtiota ei voi johtaa kuten yritystä:

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/210828-valtiota-ei-voi-johtaa-kuin...

 

"Perinteinen taloustiede olettaa, että olemme rationaalisia toimijoita. Jo uransa alussa Thaler oivalsi, ettemme ole tällaisia automaatteja tai robotteja. Perinteisen, järkevyyteen perustuvan taloustieteen vastaisesti sorrumme kaikenlaisiin vinoutumiin emmekä tee järkeviä päätöksiä. Käyttäydymme siis väärin". Käyttäytymistaloustiede:

http://www.terracognita.fi/tc/product/vaarin-kayttaytyminen/

Vuosikymmenet toistettu harha:  

 "Hyvä  keino  tähän  on  amerikkalaisten sarjayrittäjien  ja  huippututkijoiden  kehittämä  Lean  startup  -toimintatapa,  jossa  uuden  kehittäminen,  testaaminen  asiakkailla ja  kehitystyön  muokkaaminen  palautteen perusteella  toistuvat  sykleinä.  Nimestään huolimatta kyseessä ei ole vain startup-yrityksille suunnattu malli vaan ketterä toimintatapa, joka sopii myös suuryrityksille ja julkisille organisaatioille."

Kovin usein jää sanomatta, että konteksti on b2b.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Ratkaisua ei voi kopioida ymmärtämättä kontekstia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset