FAKTANTARKASTUS 1 Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

Tekesin valinta?

Tekesin tärkein tehtävä on osallistua pienten innovatiivisten yritysten riskinottoon. Tässä kaksi tapausta: 

1) 

Vuonna 2006 perustettu Pixpolar kehittää potentiaalista radikaalia innovaatiota, kuvakennoteknologiaa, joka mullistaa etenkin hämäräkuvauksen. Pixpolar on saanut Tekesin ja muuta julkista tukea vain 600000 euroa. Tekes on hylännyt  yrityksen hakemuksia, koska Tekesin mielestä hanke on "liian haastava".  Millään muilla tavoin hylkäyksiä ei ole perusteltu.

Pixpolarin oma ja enkelirahoitus tähän mennessä on ollut 1,2 miljoonaa euroa.

2)

Huuhaa-palkinnon saaneen korvavalon toimivuudesta ei edelleenkään ole näyttöä. Valkee Oy oli vuoden 2013 suurimpia Tekes-rahoituksen saajia Pohjois-Pohjanmaan alueella: 3. Valkee Oy saanut useissa erissä  1 145 238 euroa.

Tekes markkinoi  huuhaa-palkinnon saanutta korvavaloa sivuillaan mm. näin:

"Vuonna 2007 perustettu hyvinvointialan yritys Valkee Oy tunnetaan kehittämistään kirkasvalokuulokkeista, joilla hoidetaan kaamosaikaan liittyviä mielialaoireita. Kuulokkeet suuntaavat valon korvakäytävän kautta aivoihin, ja niiden on tutkittu olevan tehokas hoitomuoto mielialan vaihteluihin, masennukseen, uniongelmiin sekä vuorokausirytmin muutoksiin liittyvien tilojen yhteydessä."

Valkeen entinen tj ja nykyinen hallituksen pj Timo Ahopelto on valittu 3 vuodeksi Tekesin johtokuntaan vuonna 2014.

 

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/192237-saako-tekes-markkinoida-yri...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Jos yritys ei pysty keräämään tuotekehitysrahoja vapailta markkinoilta, niin en usko, että yritys myöskään pärjää valmiin tuotteensa kanssa vapailla markkinoilla. Tekes vain hukkaa rahaa.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Kertaapas blogin eka lause.

Sinulla ei taida olla kokemusta tuotekehityksestä?

Toisekseen Pixpolarin oma ja enkelirahoitus tähän mennessä on ollut 1,2 miljoonaa euroa.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Puolet firmani tuloista tulee tuotekehityksestä.

Tekesin rahoilla voidaan kehittää innovatiivisia tuotteita, mutta pelkkä tuote ei riitä. Se pitää saada myös tuotantoon ja maailmanlaajuiseen myyntiin. Tämä jälkimmäinen osa vaatii yleensä enemmän resursseja kuin itse tuotteen kehittäminen. Jos firmalla on muskeleita jälkimmäisen osan toteuttamiseen, niin rahaa on myös riittävästi tuotekehitykseen. Korvavalossa taitaa tuotekehityksen, valmistuksen ja myynnin osuudet olla balanssissa. Tällöin innovaatio olisi toteutunut myös ilman Tekes-rahaa.

Uskon, että Tekes-rahojen käyttö yliopistojen perustutkimukseen hyödyttäisi Suomen teollisuutta enemmän kuin tuotekehitysprojektien suora tukeminen. Yliopistoilla pitäisi olla paremmat valmiudet tarjota osaamista ja tutkimuspalveluja ja edullisempaan hintaan.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #3

Konsultointia vai tuotekehityksen alihankintaa?

Loput tekstistäsi yleisiä konsulttien kliseitä asioista, joita ei voi yleistää.

Pixpolarin idea on lähtöisin perustutkimuksesta ja vetäjä on tekniikan tohtori ..

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Suomalaiset kehittivät uuden tekniikan – Vaikeissa olosuhteissa "ennennäkemätön kuvanlaatu" Talouselämä 2016

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset