*

KVASITIETOYHTEISKUNTA Ei tullut tietoyhteiskuntaa. Tuli markkinointihöpöinen tietoistettu yhteiskunta.

Teknofiilien kaksi klisettä

 Nämä kaksi kliseetä olivat suosiossa jo 90-luvulla, kun Jyrki Kasvi omalta osaltaan levitti tietoyhteiskuntahömppäänsä, joka nyt on muuntunut epäeettiseksi  lasten tietokoneinen käytön markkinoinniksi: 

1) "Teknologia on kuitenkin vain väline. Ratkaisevaa on se, mitä sillä tehdään. Esimerkiksi lasten kanssa voi myös pelata yhdessä, viettää laatuaikaa tietokoneen ääressä."

Rather than help companies understand that IT is only a tool, technology vendors have tended to present it as a panacea. 'Buy this technology and all your problems will be solved." Nicholas Carr

2) "jos lapset eivät opi ymmärtämään ja hallitsemaan teknologiaa, teknologia hallitsee heitä. Siihen tarvitaan kasvatusta, mediakasvatusta, medialuku- ja –kirjoitustaitoja, sosiaalista pääomaa, algoritmista ajattelua. Niitä ei kukaan opi itsestään!"

Olkiukko ja kehäpäätelmä ja päätteluvirhe.

Koskahan Kasvi ottaa kantaan digidementiaan?

En ole nähnyt yhtään kunnollista perustelua sille, että peruskoulussa pitäisi opettaa ohjelmointia. Olisiko Kasvilla?

TIEKE:n missio on toimia markkinamiesten bulvaanina. 

Mitään tietoyhteiskuntaa ei koskaan tullut. Tuli vain tämä tietoistettu yhteiskunta.

    Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

    1Suosittele

    Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

    NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

    Käyttäjän PekkaReiman kuva
    Pekka Reiman

    Olet aivan oikeassa. Ei ole syntynyt tietoyhteiskuntaa. On syntynyt tietoistettu yhteiskunta. Tieto on ulkoistettu.

    Nyky-yhteiskunnassa synnytetään tietotekniikan brandiriippuvaisia. Kun perusteista (ja vaihtoehdoista) ei ole paljoakaan tietoa, ollaan "asiantuntijoita" niin kauan, kuin brandi toimittaa (ja rahastaa) sovelluksia. Se brandiriippumaton "kova osaaminen" on harvojen herkkua. Tämä "kova osaaminen" pitää kuitenkin yhteiskunnan pystyssä.

    En ole varma, kuinka tuo käsite "ohjelmointi" määritetään peruskoulussa. Jos kyseessä on johdatus pelien ja viihteen maailmaan brandien suosiollisella avustuksella, olen yhtä mieltä kirjoittajan kanssa. Mikäli kyseessä on tietotekniikan perustotuuksien esittely, jossa lapset opetetaan ymmärtämään jollakin tasolla pelihömpän markkinoiden lainalaisuuksia, ohjelmointi opetusaineena puoltaa paikkaansa.

    Mitä TIEKE:n missioon tulee, siihen en ole tutustunut, ainakaan kirjallisessa muodossa. Alalla toimineena voin kuvitella, että markkinamiehet pyrkivät ohjaamaan TIEKE:n mission toteutusta. TIEKE on kovassa haasteessa: "tieto on valtaa, yksipuolinen tieto on talutushihna". Hypetyskuplien puhkominen ei ole seksikästä, suosittua, eikä kovin hyvin rahoitettuakaan.

    Käyttäjän grohn kuva
    Lauri Gröhn

    En usko,että tähän päästään opettamalla lapsille ohjelmointia, koska ohjemointiväki ja monet opettajatkaan eivät ymmärrä noita perustotuuksia:

    "Mikäli kyseessä on tietotekniikan perustotuuksien esittely, jossa lapset opetetaan ymmärtämään jollakin tasolla pelihömpän markkinoiden lainalaisuuksia, ohjelmointi opetusaineena puoltaa paikkaansa."

    Käyttäjän eirikr kuva
    Antti Ukkonen

    Jos ohjelmointi jotain tekee, se auttaa ajattelemaan. Se auttaa tajuamaan, miten paljon loogisia virheitä voi tehdä ihan yksinkertaisissa asioissa ja miten todennäköistä on, että mikä tahansa niistä asioista, joita pitää tosina pitää sisällään virheoletuksia.

    Auttaa ratkaisemaan ongelmia ylipäätään. Auttaa erittelemään ja jäsentelemään asioita.

    Ja kyllähän niiden olisi hyvä ymmärtää toimintaympäristönsä. Osalle koko homma on silkkaa magiaa:

    http://www.feissarimokat.com/2013/01/google-stalkk...

    Ja digidementian kauheus on vähän kummallista. Siinä kauhistellaan sitä, että lapsi ei opi käyttämään välineitä, joita ei edes tarvitse. Ei se ole itsestäänselvää, että ihminen mukautuu toimimaan siinä ympäristössä mihin syntyy ja kasvaa.

    Me ihmiset olemme muuttuneet tyhmemmiksi ja heikommiksi aika tasaiseen viimeiset 10 000 vuotta. Ennen kirjoitustaitoa tarinankertojat muistivat puolii kirjastollista tarinoita ulkoa sanatarkasti ja "sointutarkasti" . Välineet totta kai heikentävät meitä, mutta yleisestiottaen on ihan turha harata vastaan jos ei aio käräyttää koko sivilisaatiota takaisin metsään.

    Konservativismi on päivänselvää tolloutta. Ajatus, että muutoksissa voi nyppiä rusinat pullasta. Ei voi.

    Käyttäjän grohn kuva
    Lauri Gröhn

    Ohjelmoinnin "ajattelu" on triviaalia putkiajattelua, jolla ei mitään tekemistä syvällisemmän ajattelun kanssa.

    Saattaa myös olla, että ne jotka erityisesti kiinnostuvat ohjelmoinnista, ovat ja jäävät ajattelun suhteen vajavaisiksi, jos laiminlyövät kirjallisuuden (metaforat y,) historian (aikakäsitys ym), fysiikan (maailmankuva, mallintaminen ym) jne.

    Käyttäjän eirikr kuva
    Antti Ukkonen

    Ei varmasti olekaan mitään tekemistä syvällisemmän ajattelun kanssa, mutta ei se tee siitä turhaa välinettä ajattelussa. Siis niissä arkielämän jutuissa, joita tulee vastaan. Että jos avaimet eivät ole eteisessä, katso keittiöstä, jos avaimet eivät ole eteisessä, katso olohuoneesta jne. Useimmat arjen ja työelämän ongelmista ja vaaratilanteista on vältettävissä ihan vaan minimoimalla virheet ja harhat.

    Olen käyttänyt sitä myös liikenneopetuksessa lapsilleni - pyöräytän saman loopin ääneen läpi joka kerta kun pitää ylittää tie.

    Toimituksen poiminnat

    Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset